Status of Chinese People

About China and Chinese people's living condition

  • China Organ Harvesting Report, in 19 languages

  • Torture methods used by China police

  • Censorship

  • Massive protests & riots in China

  • Top 9 Posts (In 48 hours)

  • All Topics

  • Books to Read

    1. A China More Just, Gao Zhisheng
    2.Officially Sanctioned Crime in China, He Qinglian
    3.
    Will the Boat Sink the Water? Chen Guidi, Wu Chuntao
    4.
    Losing the New China, Ethan Gutmann
    5.
    Nine Commentaries on The Communist Party, the Epochtimes
  • Did you know

    Reporters Without Borders said in it’s 2005 special report titled “Xinhua: the world’s biggest propaganda agency”, that “Xinhua remains the voice of the sole party”, “particularly during the SARS epidemic, Xinhua has for last few months been putting out news reports embarrassing to the government, but they are designed to fool the international community, since they are not published in Chinese.”
  • RSS Feeds for Category

    Organ Harvesting

    Human Rights

    Made in China

    Food

    Health

    Environment

    Protest

    Law

    Politics

    Feed address for any specific category is Category address followed by 'Feed/'.

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 223 other followers

Archive for the ‘TV / film’ Category

China state-run military TV program shows cyber warfare against US entities (photo)

Posted by Author on August 21, 2011


(Epochtimes)- A standard, even boring, piece of Chinese military propaganda screened in mid-July included what must have been an unintended but nevertheless damaging revelation: shots from a computer screen showing a Chinese military university is engaged in cyberwarfare against entities in the United States.

The documentary itself was otherwise meant as praise to the wisdom and judgment of Chinese military strategists, and a typical condemnation of the United States as an implacable aggressor in the cyber-realm. But the fleeting shots of an apparent China-based cyber-attack somehow made their way into the final cut.

The screenshots appear as B-roll footage in the documentary for six seconds—between 11:04 and 11:10 minutes—showing custom-built Chinese software apparently launching a cyber-attack against the main website of the Falun Gong spiritual practice, by using a compromised IP address belonging to a United States university.

EXPOSED: A picture of the hacking software shown during the Chinese military program. The large writing at the top says "Select Attack Target." Next, the user can choose which IP address to attack from. The drop-down box is a list of Falun Gong websites, while the button on the left says "Attack."

Read the rest of this entry »

Posted in China, hacking, Internet, Media, military, News, Politics, Technology, TV / film, USA, World | 1 Comment »

Australia ABC keeps distance with China’s state-run media

Posted by Author on August 19, 2011


(SMH)- THE ABC says its independence charter stops it getting too close to Chinese-state controlled media after its rival Sky News gained a strategic toehold in China in the contest for Australia Network.

Sky News has signed with China’s state television, CCTV, for live broadcasts into the world’s most populous market – a deal central to its pitch for the $223 million contract to run Australia’s overseas television service.

The promise of greater access in China was key to a panel of public servants in May judging Sky News the better bid over the ABC, only for the Gillard government to intervene before its final decision and to change the tender rules. Read the rest of this entry »

Posted in China, Media, News, Politics, TV / film, World | Comments Off on Australia ABC keeps distance with China’s state-run media

Taiwan satellite carrier agrees to renew independent TV station’s contract

Posted by Author on July 1, 2011


Without fuss or ceremony representatives of New Tang Dynasty Asia Pacific and Taiwan’s Chunghwa Telecom (CHT) inked a new contract on June 27, assuring that NTD AP will continue broadcasting via satellite to Asia, including mainland China. Backers of the station say the new deal closes one chapter on the Chinese Communist Party’s (CCP) ongoing attempts to cut off NTD AP’s influence on the Chinese people.

The contract signing ended a controversy that began in early April when CHT abruptly informed NTD AP it would not renew the station’s contract to broadcast on CHT’s satellite—a refusal that NTD AP characterized as illegal under Taiwan telecommunications law. NTD, the global network to which NTD AP belongs, is a media partner of The Epoch Times. Read the rest of this entry »

Posted in Asia, China, Communication, Freedom of Speech, Human Rights, Media, News, NTDTV, Satellite, Taiwan, Technology, TV / film, World | Comments Off on Taiwan satellite carrier agrees to renew independent TV station’s contract

Hong Kong Phoenix TV’s Famous Talker Dou Wentao ‘Disappeared’ Suddenly

Posted by Author on June 18, 2011


Dou Wentao, a program host in the Phoenix TV, recently admitted that Phoenix TV is part of the system of the Chinese Communist Party (CCP).

He ‘disappeared’ after making the foregoing remarks. Phoenix denied it on its own TV for 4 consecutive days, emphasizing that it is only a listed Hong Kong company. The saying was criticized as biting the bullet. What system does Phoenix TV belong to then?

In Dou Wentao’s program, when chatting with guests Xu Zidong and Liang Wendao on the counterfeit issues in China, Dou suddenly said that Phoenix TV belongs to the CCP’s system. Xu then tried to help him by asking a question, but Dou did not seem to understand but continued to affirm his comments. Read the rest of this entry »

Posted in China, Freedom of Speech, Hong kong, Human Rights, Journalist, Media, News, People, Politics, TV / film, World | Comments Off on Hong Kong Phoenix TV’s Famous Talker Dou Wentao ‘Disappeared’ Suddenly

The Associated Press begins daily transmissions of China’s state-run CCTV’s propaganda news feeds

Posted by Author on January 28, 2011


It’s reported by The Broadcast Engineering that state-run China Central Television (CCTV)’s News Content became available Jan. 1 on a daily basis via Associated Press Television Networks’ satellite network, the Global Video Wire (GVW). GVW reaches 90 percent of the world’s national and international broadcasters.

International press freedom organization, the Reporters Without Border , said in its 2005 special report  “Xinhua: the world’s biggest propaganda agency” that,  although the Chinese Communist Party’s Xinhua agency “is more and more regularly cited as a credible source” by western medias,  “Xinhua remains the voice of the sole party”, “particularly during the SARS epidemic, Xinhua has for last few months been putting out news reports embarrassing to the government, but they are designed to fool the international community, since they are not published in Chinese.” Read the rest of this entry »

Posted in China, Human Rights, Media, News, Politics, Propaganda, TV / film, USA, World | Comments Off on The Associated Press begins daily transmissions of China’s state-run CCTV’s propaganda news feeds

(video) Mao’s Last Dancer — Film Trailer

Posted by Author on August 7, 2010


Mao’s Last Dancer

DIRECTOR:
Bruce Beresford
CAST: Kyle McLachlan, Bruce Greenwood, Amanda Schull, Joan Chen, Chi Cao
CLASSIFICATION: 10M
RUNNING TIME: 114 minutes

Houston Business Journal – by Ford Gunter Reporter –

Nearly 30 years ago, Chinese ballet dancer Li Cunxin and Houston attorney Charles Foster were at the center of a politically charged international controversy. This weekend, their story comes alive again in a feature film making its U.S. debut at The Museum of Fine Arts, Houston.

A 1981 incident at the Chinese Consulate on Montrose Boulevard made international headlines after a ballet dancer and his attorney announced the dancer’s intention to defect. Almost three decades later, the principal figures in that ordeal — Li Cunxin and Houston attorney Charles Foster — will reunite in Houston this week for the U.S. premier of “Mao’s Last Dancer,” a feature film based on Li’s autobiography.

Directed by Bruce Beresford (“Driving Miss Daisy,”) the film tells the story of Li as a young man rising through the Chinese ballet academies, his exchange program with the Houston Ballet starting in 1979, and his decision to defect in 1981. A decision that led to his detainment at the consulate for 21 hours, where he was grilled intensely and feared for his life.

During recent interviews, the two people at the center of the story recalled the intimate details of the real-life drama as if it happened a week ago, and are thrilled and relieved that the celluloid version is equally poignant. The film will be screened July 31 at The Museum of Fine Arts, Houston.

“I was held on the third floor, locked in a small room being endlessly interrogated,” Li says, speaking from his home in Melbourne, Australia. “Every half-hour, somebody new was coming in trying to persuade me to come back to China (saying) ‘If you don’t agree, we’ll kill you.’ ”

Attorney Foster, who is portrayed in the film by “Sex and the City” actor Kyle McLachlan, first met Li several months before, after the dancer had decided to defect and had fallen in love with Elizabeth Mackey, an American dancer he planned to marry. Li confided his intentions to a close friend outside the ballet world, and together they contacted The University of Texas law school to find an attorney in Houston. They met in Foster’s office.

“Li was smart enough to know it was going to set off a huge reaction on the part of the Chinese,” Foster recalls. “Li was at the top of the pyramid toward the end of the Cultural Revolution; he had been selected and trained as a secret weapon to compete with the Russians. He was the first person sent over (to the United States) to represent China.”

Political asylum

Foster discouraged the dancer from applying for political asylum because it involves breaking all ties with the home country — something he felt Li did not want to do — and would likely be viewed as a great insult by China.

Instead, they focused on how he could qualify for employment in the U.S. through his job skills, which is the preferred method for artists, performers and athletes. A few months later, word leaked back to the Chinese that Li was planning on staying, and the government accused the Houston Ballet of kidnapping.

“As a compromise, Li agreed to take all responsibility and say that no one made him stay,” Foster says.

Good friends at this point, Li and Foster met at their favorite Chinese restaurant and agreed to go to the consulate. The night before, Li and Mackey had married.

“I tell him, before we go in, when we walk in that door we’re technically on the soil of China,” Foster recalls. “He said, ‘Can you keep me in the U.S.?’ I said yes, with some reservation. I felt confident all the cards were in our hands. The one thing I didn’t think about is that five guys would charge in and grab Li and beat him up and knock him down and drag him out of the room.”

Before the detainment, Foster says, negotiations had been going nowhere. After Li was removed, Foster was invited to another room for a more circular discussion.

Meanwhile, Li was due at a white-tie party hosted by Louisa Sarofim and his absence had been noticed.

“By early morning it became clear that they were going to take him to the airport and put him on a plane and take him back to China,” Foster says. “The press were covering the (Sarofim) party, so they showed up outside. By three or four in the morning, it was clear these society reporters were not going to miss the chance to be on the front page, above the fold, with a bold headline.”

At 8 a.m., when the bundle of Houston Post newspapers was delivered to the consulate with those screaming headlines, Foster left to file for a restraining order.

Li, meanwhile, was giving up hope.

“Officials told me halfway through, ‘Your so-called friends have all left. You are totally alone. You have no one left but us’,” Li recalls. “I sort of believed them.”

Around the time Foster returned with the restraining order, the national media had arrived en masse, diplomats from both nations were entrenched and the Federal Bureau of Investigation had the building surrounded. Negotiations dragged on for another 12 hours, but the Chinese eventually caved, after a last-ditch appeal.

“After 21 hours, only at the very last minute, the main consulate came in,” Li says. “I thought they were going to take me away and shoot me. He asked me one last time to return to China and I said no. Then he said, ‘Look, we now have the Chinese government’s permission to release you. From now on you are totally alone. You are a man without a country’.” …… (more details: Li Cunxin’s ballet dance with the devil – Houston Business Journal)

Posted in Artists, Arts, China, Culture, Human Rights, Life, News, People, Politics, TV / film, Video, World | Comments Off on (video) Mao’s Last Dancer — Film Trailer

Higher Paris Court Orders Investigation into Eutelsat Termination of NTD China TV Broadcast

Posted by Author on July 3, 2010


FOR IMMEDIATE RELEASE, NTD TV –

Paris, June 30, 2010 – After two weeks of deliberation, the Paris Court of Appeals (Tribunal de Grande Instance of Paris) reversed a lower court’s decision against New Tang Dynasty (NTD) Television. It ruled that an expert should be appointed to investigate Eutelsat’s termination of NTD’s China broadcast in June 2008.

In his ruling, presiding judge Mr. Marcel Foulon summarized the duties of an appointed expert were to determine the true cause of the broadcast termination, and whether NTD suffered any economic damage as a result of Eutelsat’s actions. This decision signals the court’s recognition of the formal business relationship that existed between NTD and Eutelsat in June 2008, and that NTD is entitled to a full accounting of the true cause of the termination of its satellite broadcasts to China. It also opens the door for NTD to receive compensations for damages it suffered.

“We welcome this decision,” stated NTD spokesperson Carrie Hung, “This is a first step toward exposing the truth. Hopefully Eutelsat eventually will see that cooperating with a totalitarian Chinese communist regime in limiting information freedom is a bad business decision.”

On June 16, 2008, Eutelsat abruptly terminated the NTD’s broadcast over mainland China under the guise of a “power anomaly” to its W5 satellite. On July 10, Paris based Reporters Sans Frontiere (RSF) published an investigative report, revealing the reason behind NTD’s broadcast interruption not to be technical as Eutelsat claimed, but a pre-meditated political move to appease the Chinese communist government. In order to curry favor with Beijing and pave the way for future business deals, Eutelsat Chairman and CEO Giuliano Berretta chose to shut down NTD’s broadcast mere weeks before the start of the 2008 Olympics.

In an earlier decision, the Paris Commercial Court had declined to hear the case on the grounds that NTD did not have a direct contractual relationship with Eutelsat at the time of the service termination.

NTD Contact:

Carrie Hung, NTD Spokesperson, 917-319-0219 carrie.hung@ntdtv.com

Isabelle Chaigneau, NTD France, +33 (0)6 24 30 66 55 ichaigneau@ntdtv.com

###

About New Tang Dynasty Television

Established in 2002, New Tang Dynasty (NTD) Television is a non-profit television broadcaster and the only independent Chinese-language television to broadcast into China. NTD is dedicated to providing objective, uncensored news to Chinese residents. As a vital news source, NTD reported on the SARS outbreak in China three weeks before Beijing admitted to its existence. NTD also reports on environmental and human rights issues in China, generating awareness among Chinese citizens on important issues their government withholds from them.
NTD TV

Posted in China, Europe, Freedom of Information, Human Rights, Law, Media, News, NTDTV, Politics, Social, Speech, Technology, TV / film, World | 1 Comment »

Shocking Documentary (must watch): Buried– Earth Quake, From 1976 Tangshan to 2008 Sichuan Wenchuan in China (video)

Posted by Author on May 16, 2010


Buried, a Documentary (With English and Chinese caption) produced by Wang Libo, won the prize in Chinese Documentary Exchange Week in 2009.

Director’s Statement: The 1976 Tangshan Earthquake left a lot of open questions. Before the earthquake, seismological personnel in Tangshan and quake experts in Beijing had already warned of an imminent quake. But in the end, more than 240,000 people had to pay with their lives, causing a shocking tragedy of massive proportions. Why did this happen? In the 2008 Wenchuan Earthquake about 100,000 people were killed. Faced with terrible quakes, the human race repeats tragedy time and time again. It is terrible that people can only offer money and bland tears after the disaster – when better preparation could have saved lives. A nation has to courageously face its own weakness to remain hopeful.

The film has been cut into 11 videos and posted on Youtube which you can find from following link:

http://www.youtube.com/user/syd1039#p/u/12/ssnaL35-CL0

Video 1: (With English and Chinese caption)

All 11 pieces of the video can be found from:

http://www.youtube.com/user/syd1039#p/u/12/ssnaL35-CL0

Posted in China, Commentary, disaster, earthquake, history, News, People, Politics, Science, Social, TV / film, Video, World | 4 Comments »

Black market Satellite TV in China Brings foreign channels to the public

Posted by Author on April 22, 2010


By Owen Fletcher, IDG News Service, via The PC World, Apr. 22, 2010 –

A black market
for satellite TV is booming in China as the middle class grows there, bringing foreign channels like CNN and MTV to a much wider audience than allowed by the government.

Satellite TV is legal only for select viewers in China. Content deemed pornographic, violent or threatening to state interests is also banned, a potential roadblock for a range of overseas programming. News stations like CNN and BBC, for instance, are unafraid to air criticisms of the Chinese government that would bring harsh punishment upon a domestic TV station. But satellite dishes that pick up those and other foreign channels, such as ESPN and HBO, have grown popular among white-collar workers despite all the rules.

In 2008 in China, more than 10 million satellite dishes shipped that could receive overseas signals with the standard DVB-S (Digital Video Broadcasting-Satellite), according to market researcher iSuppli.

“In principle, this market is prohibited,” said iSuppli analyst Horse Liu.

Meanwhile, urban buyers are also picking up satellite dishes that receive free domestic Chinese programming. Those dishes, meant as a replacement for cable TV in rural areas under a government initiative, are technically banned in cities, said Michael Qiang Zhang, a research manager at In-Stat. They are popular because they allow urban dwellers to get all the channels they would usually watch without paying cable fees, Zhang said.

Up to 40 million of those “gray-market” satellite dishes shipped last year in China, according to iSuppli.

China’s broadcasting regulator this month revealed rules that appeared aimed at checking the spread of both types of satellite TV. The regulations require companies that install satellite equipment to buy permits under a system that would track all dishes sold in the country. They ban satellite receiving equipment on open markets.

Older rules already restricted foreign satellite TV access to news, educational and scientific research organizations, or hotels with many foreign guests. Visitors to gyms at Beijing’s fanciest hotels can watch stations like CNN and Bloomberg while running on a treadmill. But such institutions have to apply for a permit and let authorities arrange the installation of their satellite receiving gear……. (more details from the PC World)

Posted in China, Entertainment, Life, Media, News, People, Satellite, Social, Technology, TV / film, World | 1 Comment »

NTD TV to Appeal French Court’s dismissal of investigating Eutelsat’s shutdown of satellite broadcasts to China

Posted by Author on November 18, 2009


New Tang Dynasty Television (NTDTV), Nov.18, 2009 –

Paris, November 18, 2009 – The Paris Commercial Court has dealt a set-back to NTDTV’s request to appoint an independent investigator to examine fully Eutelsat’s June 2008 shutdown of NTDTV’s satellite broadcasts to China. In reviewing the court’s decision, the channel’s legal counsel expressed surprise that the judge dismissed the case on technical grounds while ignoring the compelling evidence presented in a report by Reporters Without Borders (RSF), in which Eutelsat’s Beijing representative admitted NTDTV’s uncensored programming was cut off as a goodwill gesture to the Chinese regime.

NTDTV spokesperson Carrie Hung expressed disappointment that the court’s judgment yesterday did not address, and neither did Eutelsat refute, the RSF recorded evidence demonstrating Eutelsat’s pre-meditated and discriminatory decision to silence NTDTV. “When we presented this same set of evidence to the European Parliament at the beginning of the year, the MEPs found there was sufficient cause to pass a resolution censuring Eutelsat for its actions and calling for an independent investigation into the company’s conduct,” stated Ms. Hung.

Ms. Hung said that NTDTV is confident of its case if its evidence receives a full and fair hearing. She confirmed that the channel will appeal to the next level in the French legal system, in order to seek full accountability and transparency in Eutelsat’s shutdown of the world’s only non-governmental Chinese-language TV broadcast to China.

NTDTV Contact:
Carrie Hung, NTDTV Spokesperson, 917-319-0219, carrie.hung@ntdtv.com

###

About New Tang Dynasty Television

Established in 2001, New Tang Dynasty Television (NTDTV) is a non-profit television broadcaster and the only independent Chinese-language television to broadcast into China. NTDTV is dedicated to providing objective, uncensored news to Chinese residents. As a vital news source, NTDTV reported on the SARS outbreak in China three weeks before Beijing admitted to its existence. NTDTV also reports on environmental and human rights issues in China, generating awareness among Chinese residents important issues their government withholds from them.

NTDTV

Posted in China, Europe, Freedom of Information, Human Rights, Law, Media, News, NTDTV, TV / film, World | Comments Off on NTD TV to Appeal French Court’s dismissal of investigating Eutelsat’s shutdown of satellite broadcasts to China

Eutelsat Hearing Postponed Due to Last Minute Submissions

Posted by Author on October 14, 2009


Press Release, NTDTV, Oct. 14, 2009-

On 13 October 2009, the Commerce Court in Paris was to hear the merits of a petition brought forth by New Tang Dynasty Television (NTDTV) to determine whether to appoint an expert to investigate Eutelsat SA’s termination of NTDTV’s broadcast over China. However, Eutelsat legal counsel Jean-Michel Lepretre presented a new stack of documents to the court very late in the evening before the day of the hearing. In order to study and digest the newly produced documents, NTDTV legal counsel William Bourdon asked for and received a postponement to the hearing. The Commerce Court has rescheduled the hearing to 5 November 2009 instead.

Although the hearing date was set more than two months in advance, such an act is often employed as a stalling tactic, according to Joseph Breham, an associate of Mr. Bourdon. He expressed confidence in the strength of NTDTV’s case, and indicated that the additional documents should not pose any problems for him and he intended to use the allotted time to examine the newly produced documents and prepare a response.

Background

In June 2008 Eutelsat terminated NTDTV’s broadcast to China on its W5 satellite, ostensibly due to technical failures onboard the craft. Days later, Reporters Without Borders obtained evidence that Eutelsat intentionally shut down NTDTV’s broadcast to appease the Chinese communist regime, and that contrary to Eutelsat’s claims, W5 had sufficient capacity to resume NTDTV’s broadcast.

Known for beaming uncensored news into mainland Chinese homes, NTDTV has long been a thorn in the side of the Chinese regime. The interruption to NTDTV’s broadcast represented a further setback for information freedom in China.

Recognizing NTDTV’s importance to the Chinese people, the European Parliament passed a resolution in January 2009 calling on the European Commission and EU Member States to take the necessary action to help restore NTDTV’s broadcasts to China and to support access to uncensored information for millions of Chinese citizens.

According to the convention that established Eutelsat in 1982, Eutelsat is obligated to “insure the freedom of expression and of information” in providing cross border television service. Citing “opacity of [Eutelsat’s] behavior”, the lawsuit seeks to shed light on the facts surrounding W5’s malfunction, so a determination can be made on damages and interest in compensation of any prejudice suffered by NTDTV.

For the latest update on the progress of this legal action and its background, please contact Carrie Hung at 917-319-0219 or carrie.hung@ntdtv.com.

About New Tang Dynasty Television

Established in February 2002, New Tang Dynasty Television (NTDTV) is a non-profit television broadcaster and the only independent Chinese-language television to broadcast into China. NTDTV is dedicated to providing objective, uncensored news to Chinese residents. As a vital news source, NTDTV reported on the SARS outbreak in China three weeks before Beijing admitted to its existence. NTDTV also reports on environmental and human rights issues in China, generating awareness among Chinese residents important issues their government withholds from them.

Posted in censorship, China, Europe, Freedom of Information, Human Rights, Law, Media, News, NTDTV, Politics, TV / film, World | Comments Off on Eutelsat Hearing Postponed Due to Last Minute Submissions

China refuses visas and harasses two US journalists sympathetic to Quake victims

Posted by Author on September 4, 2009


Reporters Without Borders, 4 September 2009 –

Reporters Without Borders deplores the Chinese government’s refusal to issue visas to two US filmmakers, Jon Alpert and Matthew O’Neill, thereby preventing them from attending yesterday’s screening of their documentary about the May 2008 Sichuan earthquake, “China’s Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province” at the Beijing Independent Film Festival.

The film examines the collapse of many schools in the earthquake and the difficulties encountered by the families of the victims in addressing their complaints to the government.

“Their kids had been buried when the school collapsed,” Alpert said in a recent interview, explaining a scene in the documentary (). “In their town, almost all the other buildings remained standing (…) And the parents began asking why the school collapsed. Was it a shoddy construction, was it corruption? And nobody gave them any answer. They started to get angry and started marching.”

Reporters Without Borders said: “While screening the documentary at a Beijing festival is laudable, denying visas to its two American makers is absurd. It is linked to the growing difficulties for foreign journalists and Chinese human rights activists to work in the areas affected by the earthquake. The openness displayed at the time of the quake is now unfortunately over.”

Officials at the Chinese consulate in New York offered Alpert and O’Neill no explanation for the refusal to give them visas late last week but it was almost certainly linked to their film about the aftermath of the earthquake that devastated the southwestern province of Sichuan on 12 May 2008 and their work with its victims……. (more details from Reporters Without Borders)

Posted in censorship, China, Human Rights, Incident, Journalist, Law, Life, Media, News, People, Politics, Social, TV / film, World | Comments Off on China refuses visas and harasses two US journalists sympathetic to Quake victims

China: 5 TV Station Staff Suspended for Failing to Censor Politically Sensitive Information

Posted by Author on June 26, 2009


Epoch Times Staff,  Jun 25, 2009  –

Five staff members from Guangzhou Cable TV (GCTV) have been suspended for a “political mistake.” They apparently failed on several occasions to censor scenes related to the Tiananmen Square Massacre and the Falun Gong spiritual practice.

Programs from Hong Kong relayed to Guangdong Province normally have between 5-15 seconds delay for monitoring purposes. When Hong Kong TV broadcasts sensitive political information, local stations need to censor it immediately and replace it with other footage.

A Radio Free Asia report on Asia TV (ATV), broadcast a trailer announcing a “Special Series: The 20th Anniversary of the Tiananmen Square Massacre” at 7:00 p.m. on May 22, which included the iconic scene of the student blocking the tank. The GCTV failed to censor the scenes at once, and an estimated one million TV viewers in Guangzhou City viewed it. On June 4, when ATV broadcast a special program on religion, including content relating to Falun Gong, GCTV again failed to censor it in time.

In addition, according to the China Information Center for Human Rights and Democracy, when GCTV relayed the news at 6:30 on June 5, it failed to censor the scenes of Hong Kong people commemorating the Tiananmen Square Massacre on the night of June 4. After an investigation by the Guangzhou Municipal Party Committee Propaganda Department, 2 editors and 3 assistant editors of the GCTV were suspended from their duties, while more employees, including executives of the TV station, may also be reprimanded.

GCTV belongs to Guangzhou TV. One of their previous hiccoughs was when former Chinese premier Zhu Rongji, delivered a governmental work report to the National People’s Congress in March 2001. The subtitles introduced him as a “former Falun Gong practitioner.” All editors and the TV executives involved were punished.

In previous years, many provincial TV station programs covering 10 provinces in China had clips inserted of Jiang Zemin’s crimes related to the persecution of Falun Gong, including the countless lawsuits filed against Jiang. Audiences in China said that the program also revealed Jiang’s cover up of the SARS epidemic. The regime’s mouthpiece Xinhua, criticized the inserted broadcast but dared not disclose the nature of the content to the mainland Chinese.

Epoch Times

Posted in censorship, China, Freedom of Information, Guangdong, Guangzhou, Human Rights, Incident, Media, News, Politics, SE China, Speech, TV / film, World | Comments Off on China: 5 TV Station Staff Suspended for Failing to Censor Politically Sensitive Information

MEPs call for uncensored Chinese TV to be put back on air

Posted by Author on January 30, 2009


Martin Banks, The Parliament,  Belgium, 29th Jan 2009 –

A cross-party group of MEPs have called for the uncensored Chinese language broadcaster NTDTV to be put back on air.

The demand follows a move by the Chinese authorities last June to shut down NTDTV’s broadcast via the Paris-based satellite carrier Eutelsat.

Critics of the Chinese regime say Beijing did so by applying “political pressure and business interest lures” to Eutelsat.

The MEPs’ demand comes a day before Chinese premier Wen Jiabao is due to visit Brussels for meetings with, among others, commission president José Manuel Barroso and EU foreign affairs supreme Javier Solana.

Several deputies held a news conference in parliament on Wednesday to call for the ‘ban’ on NTDTV to be lifted.

UK Tory Edward McMillan-Scott, a vice president of the assembly, said he wants the French government to press the Eutelsat to restore the station’s broadcasts to China.

He pointed out that recently some 476 MEPs signed a written declaration urging Eutelsat to resume the service.

“The other EU institutions, including the commission and council, should take note of the fact that so many MEPs signed what amounts to a resolution,” he said.

“It is unfortunate that Paris succumbed to pressure from the Chinese so the French government and its president Nicolas Sarkozy should also take note of the strength of feeling on this issue.

“The EU has a specific role to play here in putting pressure on the French to restore this vitally important service to the Chinese people.”

Italian ALDE deputy Marco Cappato, who also spoke at the news conference, said, “As the west celebrates the 20th anniversary of the fall of the Berlin wall, in 2009 China will observe the 50th anniversary of the Chinese communist government’s rule in Tibet, the 20th anniversary of the Tiananmen Square massacre and the 10th anniversary of the persecution of the Falun Gong spiritual practice.

“This strong contrast highlights the need for information freedom in China.

“Without NTDTV’s pioneering work to bring uncensored information to China, the vast majority of the Chinese population will have no access to information commemorating these solemn occasions.

“Since it seized power, the Chinese regime has continuously suppressed media voices that do not toe its political line and last June the regime succeeded in shutting down NTDTV’s broadcast by applying political pressure and business interest lures to Eutelsat.

“With the passage of the written declaration on media freedom by a large majority of MEPs, parliament is signalling its will to defend media freedom in China.”

– The Parliament: MEPs call for Chinese TV station to be put back on air

Posted in China, Europe, Freedom of Speech, Human Rights, Media, News, NTDTV, People, politician, Politics, Press freedom, TV / film, World | Comments Off on MEPs call for uncensored Chinese TV to be put back on air

China’s censors snipped ‘communism’ from Obama’s inaugural speech

Posted by Author on January 23, 2009


Jane Macartney, Times Online, UK, January 21, 2009, Beijing –

Across China, people excited to see the historic inauguration of an African-American as US President stayed up into the early hours to watch the news. But many were disappointed, if not downright annoyed, when censors snipped at Barack Obama’s inaugural address.

The speech seemed to catch by surprise the mandarins whose task is to protect television viewers from offensive remarks. There was a clear moment of confusion when the new President mentioned communism.

State-run China Central Television was broadcasting the speech live – already an extraordinary event in a country that usually adds a delay of several seconds to every broadcast just in case of mishap – when President Obama said: “Recall that earlier generations faced down fascism and communism….”

The simultaneous interpreter proceeded smoothly with her translation but her voice faded out with the rest of the President’s sentence. The picture cut from the Capitol to an awkwardly smiling news anchor unprepared for the camera to return to her and apparently awaiting instructions in her earpiece. She turned to a reporter in the studio for comment on Mr Obama’s economic challenges. Yet more confusion as the flustered young woman sought refuge in the notes on her desk.

The cutaway seemed to misfire. While many Chinese may not have noticed, the more alert were soon commenting on internet chatrooms. One said: “Why did CCTV do this. Too timid.” But replays of the moment were available on Youtube.com.

CCTV was not alone in deciding which bits of the speech the Chinese people should or should not see.

The People’s Daily, mouthpiece of the Communist Party, published a translated text of the speech on its website, omitting the word communism and cutting entirely Mr t Obama’s line that: “To those who cling to power through corruption and deceit and the silencing of dissent know that you are on the wrong side of history, but that we will extend a hand if you are willing to unclench your fist.”

China’s two biggest web portals, Sina and Sohu, followed suit. However, most English versions of the text posted online survived intact.

China is finding it increasingly difficult to police the internet given its enormous population and a mounting demand for freedom of expression. On one major Chinese language portal, NetEase, a used posted their own translation of the cut sections in English and Chinese. Online comments were often angry. One writer in the eastern city of Qingdao said: “Why did domestic media produce a castrated version to fool people! Why can’t we see a real world now!”

But Chinese viewers had almost complete access to the inauguration that contrasted with audiences in the isolated neighbouring state of North Korea. There, the only mention of an event that attracted a global audience came in a one paragraph news report that the 44th President of the United States had taken office.

Times Online: Chinese censors snipped ‘communism’ from Obama address

Posted in censorship, China, Freedom of Information, Human Rights, Media, News, People, politician, Politics, TV / film, USA, World | Comments Off on China’s censors snipped ‘communism’ from Obama’s inaugural speech

Canada’s CBC Spreads Communist China’s Defamations on Falun Gong (2)

Posted by Author on November 4, 2008


By Matthew Little, Epoch Times Toronto Staff, Nov 3, 2008-

(previous)

Approached by CBC

It was not long after CBC announced its website had been blocked in China that Lucy Zhou says she was approached by CBC’s Miller.

Zhou was told the network was doing a story about Chau’s newspaper and Falun Gong in Montreal’s Chinatown, she says. Producer Leon Laflamme told her that they did not want to talk about the persecution, which Zhou considered essential context because Chau’s newspaper had been repeating the Chinese regime’s propaganda, and had only started doing so after the persecution began in China. Zhou added that the group’s case against Chau was still before the courts and declined the interview request.

Zhou spent several hours discussing the matter with CBC she said.

It was the first time the Falun Dafa Association of Canada had declined such a request. Yet the broadcast did not mention Zhou’s reasons for declining the interview and instead portrayed her refusal as a fear of the press.

When The Epoch Times called Miller to ask about the report, she was quick to get off the phone. She said she was in a meeting, and that CBC was “looking into the matter” and hung up. She did not answer the phone when we called back, nor return messages.

David Ownby, an expert in popular Chinese religions who has studied Falun Gong, is one of two experts CBC interviewed for the report who say their comments were selectively used. Although Ownby expressed that he is sympathetic to Falun Gong’s cause, he said that was not reflected in the clips CBC used in its broadcast.

In fact, Prof. Ownby had testified as an expert witness in the lawsuit Falun Gong practitioners filed against Chau in Montreal. In court, he called Chau’s articles “unsubstantiated filth poured upon the page.” CBC made no mention of Ownby’s critiques of Chau.

Yet in Ownby’s opinion, Falun Gong practitioners erred in declining CBC’s interview request.

“That enables them to paint the Falun Gong as secretive and difficult and paranoid. It played into the hands of someone that does not want to portray you well,” he said.

Ownby believes that by providing more information to journalists, the group could dispel ideas that the group is secretive.

But Ms. Zhou disagrees.

“It was clear they had an agenda. Accepting their interview would have only given a guise of objective journalism to their biased attack,” she said.

Though human rights groups and governments agree Falun Gong is among the most severely persecuted groups in China, “Malaise in Chinatown” looked at only one element of persecution faced by Falun Gong: the reports of organ harvesting. And the program set out to refute that organ harvesting was taking place without providing any of the supporting evidence.

CBC interviewed longtime MP David Kilgour, Canada’s former Secretary of State for Asia Pacific. Kilgour investigated allegations of organ snatching from Falun Gong practitioners and co-authored a report titled “Bloody Harvest” with renowned human rights lawyer David Matas.

The report details a variety of evidence that, when taken together, led the authors to conclude Falun Gong practitioners are the victims of organ harvesting.

The CBC made no mention of the evidence in Kilgour and Matas’s report, nor that their findings had been endorsed by high-profile figures like the U.N.’s Special Rapporteur on Torture, along with prominent physicians and professors.

Following the Kilgour-Matas report, the  British Transplantation Society expressed concern about coercive organ donation in China. Dr. Tom Treasure, writing in the Journal of the Royal Society of Medicine, said the allegations are credible.

The Australian government has called on the Chinese to allow an independent investigation into the claims, while two major transplant hospitals in Australia banned the training of Chinese surgeons for fear they may participate in organ harvesting.

The U.S. Congress held a hearing in September 2006 on organ harvesting from Falun Gong practitioners. At its conclusion, Congressman Dana Rohrabacher urged the U.S. government to take actions to stop these crimes.

Although CBC spoke with Kilgour for around 20 minutes, he said they must not have liked his answers because they only used about 10 words, none of which included evidence of organ harvesting.

“I guess my bottom line would be that the program was grossly unfair to the people who are concerned about the issue of organ pillaging from Falun Gong,” said Kilgour.

“David Matas and I have been in about 45 countries talking about this issue and I think I can say that I have never seen such an unfair representation of our position.”

“When I was a journalist, you were supposed to try and give both sides fair treatment, and from this program, clearly there was no attempt to give fair treatment to both sides.”

It is not the first time that CBC has left out Kilgour’s comments on organ harvesting. The former MP was interviewed last year in a program discussing human rights in the lead-up to the Beijing Games. The CBC used only a few words from the interview and made no mention of organ harvesting against Falun Gong, the core of Kilgour’s research.

And then in November of last year CBC pulled the Red Wall documentary. Among the most significant edits made were to cut out material supporting the reports of organ harvesting.

Zhou says the pattern is alarming and suggests the CBC is trying to help the regime cover-up these reports.

David Matas, the award-winning human rights lawyer who co-authored the organ harvesting report with Kilgour, says the CBC’s latest report struck him as “ignorant.”

“The reporter was trying to report on the Falun Gong but really didn’t understand anything of the nature of Falun Gong. I think it manifested religious intolerance.”

Matas, familiar with the history of how the ”Malaise in Chinatown” developed over the last several months, said it seemed the reporter believed Falun Gong to be a tightly structured organization with significant funds and went about trying to prove that point.

“This is not a balanced or fair inquiry into the Falun Gong. It’s an indictment against the Falun Gong set up by the reporter.”

“It was trying, I guess, to set up an artificial and symmetrical conflict within Chinatown. It was just ignorant. It didn’t understand and didn’t report accurately.” (end)

– The Epochtimes: Canada’s CBC Accused of Kowtowing to Chinese Regime— Again

Posted in Canada, China, Falun Gong, Human Rights, Media, News, People, Politics, Religious, Social, TV / film, World | Comments Off on Canada’s CBC Spreads Communist China’s Defamations on Falun Gong (2)

China TV Pulls Talk Show Discussing Toxic Milk Scandal

Posted by Author on October 21, 2008


By Qiao Long, Radio Free Asia, Via The Epochtimes, Oct 17, 2008 –

China’s state-run Chinese Central Television (CCTV) pulled a talk show discussing the recent milk scandal on October 12 allegedly under the order of the Central Propaganda Department.

China’s toxic milk has become a great embarrassment for China’s milk manufacturers. Three of the country’s top milk manufacturers: Yili, Mengniu, and Guangming were set to give a public apology in a show on Chinese Central Television (CCTV) last Sunday evening. But many were disappointed to find out the show switched to a different topic.

The CCTV’s talk-show program, Conversation, announced an episode, titled “The Truth Behind the Milk,” to be broadcasted at 10 p.m., October 12, but another episode aired in its place. On the following Monday morning, CCTV explained that an equipment failure prevented the intended milk broadcast, but insiders say that Conversation received an order on Sunday afternoon to cut the program. Other media close to Conversation also received notice of this programming change.

Radio Free Asia (RFA) called CCTV Channel 2 and the Conversation studio, but no one answered. According to Beijing Evening newspaper, there was no equipment failure. They say such an issue is unlikely to happen, especially since CCTV had already announced the show that morning.

“The regime doesn’t want media to talk too much about this incident,” says Ma Xiaoming, a former reporter at the Sha’anxi Provincial Televison Station. “There is a limit on how much and how deep the incident can be reported. If the report involves other things beyond the tolerance of the regime, then that’s not allowed.”

A reporter from Hong Kong’s Ming Pao newspaper, revealed even greater detail of the incident. He noted that during the filming of “The Truth Behind the Milk” show, the host, reporters, experts and audience raised too many sensitive questions. The show’s recorded length was three hours but the final edit was chopped down to less than half an hour. “Many heated discussions were deleted,” he noted.  Still, even after careful editing, the show was not able to debut on CCTV’s Channel 2. Station protocol does not usually allow a pre-arranged program to be pulled out of schedule one hour before broadcast, unless it is intervened by an overriding power. So who was that power?

“Only the government’s Central Propaganda Department has the absolute power to stop CCTV programming,” explained Ma.

One Internet user on the Sohu Forum (www.sohu.com) said that CCTV should make an apology since it deprived viewers of the right to know important information concerning public health and well being.

In fact, on the afternoon on October 11, authorities issued a document requiring retailers to remove all brands of milk powder and liquid milk from shelves with production dates earlier than September 14. The document was labeled as “urgent” and was issued by the relevant ministry, with very firm language such as “must,” “immediately” and “completely.”

Before that, the three giants of the milk industry and other milk manufacturers were heavily promoting the virtues of “reliable milk.” As for the China milk scandal, Mr. Ma thinks those industries involved should confess their crimes rather than make apologies. “It is not enough for these factories to make apologies. They are guilty,” he said.

During the scandal, newspapers and hospitals only complicated the story, siding with the propaganda arm of the regime to protect industry interests. In Anhui Province, a parent of a baby victimized by the tainted milk said his child had been previously diagnosed with kidney stones. However, when the hospital phoned him for the current test results, they said they failed to find any kidney stones. “I doubt whether they lied to us,” he said. “In another hospital my baby was diagnosed with kidney stones again. In Yantan city in Shandong Province, the hospital even destroyed laboratory test reports in order to cover the truth.”

With hope continuing to fade, parents who have been waiting for test results for more than a month are becoming increasingly dissatisfied with the government, and have been more outspoken in their criticism. A parent from Anhui Province points out that these authorities have only protected the industries, not the victims. “Apparently the government intended to sacrifice these people in order to protect the industries,” he said. “They are trying to suppress the scandal, so we should continue to speak out about it. We naturally seek justice, but it is impossible for us to do so through the law. Right now all we can do is to expose the scandal through the media.”

The Epochtimes

Posted in censorship, China, Economy, Health, Made in China, Media, News, Politics, products, Social, Tainted Products, TV / film | Comments Off on China TV Pulls Talk Show Discussing Toxic Milk Scandal

Eutelsat Discusses Termination Issue of NTDTV’s China Broadcast

Posted by Author on October 12, 2008


By Zhang Yue, Epoch Times Staff, Oct 11, 2008 –

CAEN, FRANCE—On June 16, 2008, satellite transmission company Eutelsat terminated New Tang Dynasty Television (NTDTV)’s Asian broadcast through its W5 satellite, citing a power generator subsystem anomaly.  While no technical problem could be substantiated, Eutelsat’s real motive was in satisfying Beijing’s precondition of major business proposals for the satellite company.

On October 8, Eutelsat shareholders at the well-known Vinci building enterprise had a share holders’ meeting in Caen, France. During the meeting they discussed the NTDTV’s broadcast termination earlier this year…

On July 10, 2008, Reporters Without Boarders (RSF) released a transcript of a recorded telephone conversation between a Eutelsat employee and a caller the employee thought was a Chinese Propaganda Department official. In substantial and convincing detail, the transcript revealed Eutelsat’s behind-the-scenes technical manipulations to shut down NTDTV to satisfy Beijing’s request. While they have received evidence of this recording, Eutelsat has never offered an explanation.

During the shareholders’ meeting, the issue of NTDTV’s termination was raised again after Vice President of Eutelsat, Mr. Brillaud and President of Vinci, Mr. De Silguy delivered their presentations.

While he refused to address the recorded telephone conversation, Brillaud attempted to explain the company’s position, “NTDTV misunderstood…, however we can’t bring back the satellite from outer space to show you that it is due to technical problems,” he said.

Later, another Eutelsat shareholder also requested that Brillaud offer an explanation for cutting off NTDTV’s Asia broadcast.  He cited the issue of benefit losses as the company’s reputation might be ruined because of this incident.

Before, during and after the shareholders’ meeting, NTDTV and many of its supporters held a press conference outside the conference building, distributing flyers to revealed the facts of the incident. The flyer described how Eutelsat sought to gain business from the Chinese Communist Party, depriving millions of Chinese citizen’s their rights to know the truth of the CCP in the process.

The shareholders also received these flyers and asked NTDTV supporters for further details of this incident. Many shareholders claimed that they support freedom of the media and will do anything they can to help NTDTV.

The Epochtimes

Posted in China, Europe, Freedom of Information, Human Rights, Incident, Media, News, NTDTV, Politics, Satellite, TV / film, World | 2 Comments »

European Commission questions Eutelsat on the shutdown of NTDTV’s broadcasting to China

Posted by Author on August 23, 2008


Michael Hedges, Follow The Media,  August 22, 2008-

The controversy over satellite operator Eutelsat cutting off a broadcaster beaming into China continues to simmer. EC Info Society and Media Commissioner Viviane Reding wants to know “what exactly is going on,” said a spokesperson. Suspicions of the suspicious are that Eutelsat was pressured to cut off Chinese-language NTDTV.

Eutelsat is a pay-to-play satellite broadcast supplier. It operates 24 satellites. Announcing first half 2008 financial results (July 31) the company said it planned to launch three to five more birds this year. Business is good. The company lifted its revenue projections to 6% between this year and 2011.

“It’s because of our good performance and a market that is proving to be particularly robust, especially in emerging markets,” said Deputy Managing Director Jean-Paul Brillaud to Reuters (July 31).

NTDTV (New Tang Dynasty TV) is a New York based Chinese language television and radio broadcaster. It is owned by the Falun Gong sect, which is critical of and unpopular with Chinese authorities.  Falun Gong also owns The Epoch Times and Sound of Hope radio station.

“We are all familiar with the stories that companies like Yahoo and Cisco are assisting the regime on their internet blockage,” said a NTDTV spokesperson at a Brussels press conference (August 21). “Now, it looks like Eutelsat is willing to follow suit.”

Last June Eutelsat cut NTDTV’s transmission, citing a technical problem with transponders. Smelling a Chinese rat, Reporters sans Frontiers (RSF) and the International Federations of Journalists (IFJ) – two of the biggest and loudest press freedom advocates –- set about investigating. Et VOILA! RSF came up with a transcript of a telephone call in which an unnamed Eutelsat employee said CEO Giuliano Berretta made the decision to cut NTDTV because of pressure from Chinese authorities. Three Mandarin language radio stations, not related to NTDTV or the Falun Gong, were also cut.

The employee also mentioned an implied threat from the US government to cut its contract with Eutelsat. Et VOILA! At the end of July the Broadcasting Board of Governors (BBG) – the agency overseeing US international broadcasting – dumped its Eutelsat contract for – easy, now – distribution of VOA and Radio Free Asia on AsiaSat, which is owned by the Chinese government.

Eutelsat maintains NTDTV was dropped because of transponder failure in June. Technical analysts maintain that four transponders did, in fact, fail. The company has steadfastly avoided further comment.

“We expect Eutelsat to stop hiding behind technical mumbo-jumbo and let this broadcaster operate freely,” said IFJ General Secretary Aiden White in a statement (August 20).

Why, you might wonder, is Commissioner Reding getting into this olympic contest? One of Eutelsat’s significant shareholders is the French State financial institution Caisse des Dépôts et Consignations.  And, too, Commissioner Reding has just proposed a single pan-European satellite license (August 7) just in time for the SES-Astra – Eutelsat joint venture Solaris Mobile, expected to launch next year. Forty percent of the world satellite manufacturing and operations are European.

– Original: European Commission questions Eutelsat

Posted in China, Europe, Human Rights, Incident, Media, News, NTDTV, Politics, Speech, Technology, Trade, TV / film, World | Comments Off on European Commission questions Eutelsat on the shutdown of NTDTV’s broadcasting to China

Eutelsat Should Restore the Independant Chinese TV Broadcasting to China Today: RSF

Posted by Author on August 19, 2008


Reporters Without Borders, Aug. 18, 2008-

Reporters Without Borders has written to Giuliano Berretta, the head of the French satellite company Eutelsat, urging him to resume transmission of the Chinese-language television station NTDTV on his W5 satellite and thereby respect the principles of equal access, pluralism and non-discrimination enshrined in article 3 of the convention that governs Eutelsat’s operations.

Eutelsat’s W5 satellite stopped carrying the Asia broadcasts of NTDTV and three Mandarin radio stations, including Sound of Hope, after reporting a technical incident on 16 June.

The Chinese government has often criticised NTDTV’s programmes about the human rights situation in China and there are grounds for suspecting that Eutelsat’s suspension of its broadcasts is not due solely to a technical problem.

In addition to the statements of a Eutelsat employee in China confirming that the Chinese government had been pressuring the company, Reporters Without Borders has obtained new information indicating that Eutelsat would be technically capable of restoring NTDTV’s broadcasts to Asia today, thereby ending a crisis that has damaged Eutelsat’s credibility.

“One of your clients, the Broadcasting Board of Governors (BBG), which handles the broadcasts of Radio Free Asia and Voice of America, has just withdrawn from W5,” the letter says. “This therefore leaves sufficient capacity on one of the transponders, C2, for restoring NTDTV. In fact, in July, BBG was using your satellite to broadcast five TV stations and 12 radio stations to Asia.”

A BBG spokesperson has confirmed to Reporters Without Borders that none of their broadcasts have been carried by this Eutelsat satellite since 1 August. So how, when room has been freed up on one of W5’s transponders, can Eutelsat continue to insist that it is impossible to resume broadcasting of NTDTV?

Eutelsat claims that four of the satellite’s transponders, including C4 and C6, had to be turned off to allow the other 20 to keep going. But Reporters Without Borders has learned that the C6 transponder has been used again for transmission, although reports about the 16 June incident by Eutelsat-Thales Alenia Space (the satellite’s constructor) said this would not be possible.

NTDTV representatives always get the same answer from Eutelsat: “We cannot resume broadcasting for technical reasons. Contact our competitors.” A Eutelsat release on 11 July said that, because of the 16 June incident, it would not be possible to get the four transponders running again.

Why is Eutelsat refusing to broadcast NTDTV and three radio stations although some of the transponders that were turned off in June have again been used?

“With the Olympic Games taking place in China, it is vital that Chinese TV viewers should have the possibility of accessing independent news and information,” the letter adds. “We therefore urge you now to take the necessary measures so that NTDTV broadcasts are again transmitted by the W5 satellite. The many protests by the station’s viewers demonstrate its utility and importance”, concluded Reporters Without Borders in its letter addressed to Giuliano Berretta.

– Original: Reporters Without Borders

Posted in Beijing Olympics, censorship, China, Europe, Freedom of Information, Human Rights, Incident, Media, News, NTDTV, Politics, Press freedom, Speech, Sports, TV / film, World | Comments Off on Eutelsat Should Restore the Independant Chinese TV Broadcasting to China Today: RSF

China: British Journalist Held, Roughed Up By Police in Beijing

Posted by Author on August 15, 2008


By Jill Drew, Washington Post Foreign Service, Thursday, August 14, 2008-

BEIJING, Aug. 13 — As Beijing police scrambled Wednesday afternoon to whisk away a group of Free Tibet protesters near the Olympic Park, they also detained and roughed up a British reporter attempting to cover the demonstration.

“I was shouting, ‘I’m a British journalist,’ ” John Ray, a correspondent for Britain’s Independent Television News, said later. But police dragged Ray into the back of a nearby restaurant and later bundled him into a police van.

“It was very forceful, very rough,” he said.

The incident is the latest example of a foreign journalist being blocked from reporting in China, despite promises by the government and Olympic officials that the news media would be free to operate during the Games. Several journalists attempting to cover small protests around Beijing have been harassed, photographed and manhandled.

Ray’s Olympic credentials were in his pocket, but he could not reach them because police had pinned his arms behind him, “one guy holding each arm,” he said. The officers pulled off Ray’s shoes, and when he tried to struggle away, they kicked his legs, tripping him.

Five or six officers then “frog-marched” Ray to a police van, he said, and pushed him in, throwing in a yellow cloth behind him before they slammed the doors. His hands now free, Ray fished out his Olympic credentials from his pocket. “One officer asked me in English what were my views of Tibet,” Ray said. “I told him I was a journalist and didn’t have any views.”

He showed the officer his credentials and, after about 20 minutes, was released. “One of our Chinese staff asked why they arrested me, and an officer said, ‘Didn’t you see? He tried to unfurl that banner,’ ” pointing to the yellow cloth they had thrown into the van.

“That is categorically untrue,” Ray said. “I was there merely to report, not to take part in anything. I didn’t have a banner. I didn’t have a T-shirt. I was wearing pretty standard foreign correspondent garb.”

The information office of the Beijing Public Security Bureau did not respond to questions about Ray’s detention. It instead released a statement about the protest, saying eight foreigners who had been “conducting activities against Chinese law” were stopped by police on patrol. It said police would cancel their tourist visas and accompany them until they left the country.

The protest was organized by Students for a Free Tibet, which has succeeded in staging several small-scale demonstrations in Beijing, despite ultra-tight security.

Seven of the eight protesters were American, and one was a Tibetan Japanese woman who lives in Britain, according to Lhadon Tethong, director of Students for a Free Tibet. By Wednesday night, the Americans were en route to Los Angeles, but the whereabouts of the Tibetan Japanese woman were unknown.

– Original: Washington Post

Posted in Beijing, Beijing Olympics, China, Human Rights, Journalist, Law, Media, News, People, Politics, Press freedom, Speech, Sports, TV / film, World | Comments Off on China: British Journalist Held, Roughed Up By Police in Beijing

U.S. Olympic TV Broadcaster NBC Urged To Examine China’s Human Rights Record

Posted by Author on August 8, 2008


By BENJAMIN SARLIN, Staff Reporter, The New York Sun,  U.S. August 7, 2008-

Elected officials and activists are challenging NBC to take a critical look at China’s human rights record as the TV network broadcasts the Olympic Games from Beijing this month.

The major American television networks have not give adequate coverage to China’s role in the ongoing violence in the Darfur region of Sudan, Council Member Eric Gioia said yesterday, noting that China sells weapons to the Sudanese government and is the country’s largest purchaser of oil.

“NBC does not stand alone in not publicizing the crisis in Darfur, but NBC does have a unique opportunity to highlight China’s role,” Mr. Gioia, a likely candidate for public advocate, said at a press conference at the United Nations. “That is why during the Olympic coverage this should be something they are talking about.”

The International Criminal Court moved recently to indict President al-Bashir of Sudan on war crimes charges.

Last month, protesters disrupted a taping of NBC’s “Today” show to protest the network’s handling of China and Darfur. Asked on Monday about the network’s planned coverage during the Olympics, the show’s producer, Jim Bell, told the Los Angeles Times that NBC is planning to “deal with the issues as they come” during the games and address questions being raised about the country’s human rights record.

City officials have publicly condemned China’s human rights record on several issues ahead of the Beijing Games. Mr. Gioia wrote a resolution last year in the City Council calling on corporate sponsors of the Olympics, such as NBC, to drop their support for the games. Council Member Simcha Felder in March called for a boycott of the games over Sudan, and Council Member Tony Avella introduced a separate resolution earlier this year calling on the International Olympic Committee to move the games from Beijing in response to China’s treatment of Tibet.

As the Olympics approach, China also has drawn criticism for restricting Western reporters’ access to the Internet and for revoking a visa yesterday for a former Olympic speed skater who planned to attend the games, Joey Cheek. Mr. Cheek co-founded Team Darfur, a group of athletes that have called attention to China’s links to Sudan. Another member of the group, former Olympic swimmer Kendra Zanotto, has also been barred from attending the games.

The White House press secretary, Dana Perino, told reporters yesterday that the Bush administration was “disturbed” by Mr. Cheek’s treatment. President Bush reportedly is set to deliver a speech today in Thailand rebuking China for its policies on religious freedom and human rights.

– The New York Sun: NBC Urged To Examine China’s Record

Posted in Beijing Olympics, China, Darfur, Human Rights, Media, News, Politics, Social, Speech, Sports, TV / film, USA, World | 1 Comment »

Australia Company Affiliated With Beijing Olympics Helps China on Media Censorship

Posted by Author on August 5, 2008


Jacquelin Magnay, The Age, Australia, July 31, 2008-

THE respected journalist George Negus said he was alarmed at business interests being put before freedom of speech by an Australian company affiliated with the Olympic Games rights holders Channel Seven.

Negus had been attempting to work with a Channel Seven affiliate called Channel 7 BMC, or Beijing International Media Services Company, to secure facilities for SBS and had been sent an email demanding he not cover “five forbidden topics”.

“It appears they place business interests ahead of press freedom, and we are talking about an Australian associated company that has the Chinese Government as a major shareholder,” Negus told the Herald last night.

Negus said the five forbidden topics were not detailed but were presumed to include Tibet, Falun Gong and human rights.

Channel Seven’s boss, Kerry Stokes, holds the licence for Caterpillar earth-moving equipment in several Chinese provinces.

– Original: Negus decries free speech gag

Posted in Australia, Beijing Olympics, censorship, China, Freedom of Information, Freedom of Speech, Human Rights, Journalist, Media, News, People, Politics, Social, Sports, TV / film, World | Comments Off on Australia Company Affiliated With Beijing Olympics Helps China on Media Censorship