Status of Chinese People

About China and Chinese people's living condition

  • China Organ Harvesting Report, in 19 languages

  • Torture methods used by China police

  • Censorship

  • Massive protests & riots in China

  • Top 9 Posts (In 48 hours)

  • All Topics

  • Books to Read

    1. A China More Just, Gao Zhisheng
    2.Officially Sanctioned Crime in China, He Qinglian
    3.
    Will the Boat Sink the Water? Chen Guidi, Wu Chuntao
    4.
    Losing the New China, Ethan Gutmann
    5.
    Nine Commentaries on The Communist Party, the Epochtimes
  • Did you know

    Reporters Without Borders said in it’s 2005 special report titled “Xinhua: the world’s biggest propaganda agency”, that “Xinhua remains the voice of the sole party”, “particularly during the SARS epidemic, Xinhua has for last few months been putting out news reports embarrassing to the government, but they are designed to fool the international community, since they are not published in Chinese.”
  • RSS Feeds for Category

    Organ Harvesting

    Human Rights

    Made in China

    Food

    Health

    Environment

    Protest

    Law

    Politics

    Feed address for any specific category is Category address followed by 'Feed/'.

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 222 other followers

Imprisoned 10 Years in China, Epoch Times Editor up for Release

Posted by Author on December 14, 2010

By Joshua Philipp, Epoch Times Staff, Dec. 14, 2010 –

After spending the last 10 years of his life in a Chinese prison, Zhang Yuhui is scheduled to be released on Dec. 21. The former editor-in-chief of the China branch of The Epoch Times was sentenced to 10 years in prison for his role with the uncensored, Chinese-language edition of the newspaper.

A photograph of Zhang, a letter to his wife, and a letter to the U.S. Congress, which were smuggled out of the prison by inmates in 2004, are among the few records of his life obtained over the last decade. Unable to contact the outside world or his wife and two children, his current condition is unknown. He is known to have been tortured by the Chinese authorities in the early years of his arrest.
Calls to Shi Hui Prison in Guangdong Province, where Zhang is being held, were not returned as of press deadline.

Huang Kui, an engineer now living in Illinois, was among 10 staff members of The Epoch Times who were arrested with Zhang in 2000. He worked with Zhang prior to the arrest and was sent to the same prison, where he was held for five years.

Huang practices Falun Gong, a Chinese meditation practice based on the principles of truthfulness, compassion, and tolerance. The practice was banned by the Chinese Communist Party (CCP) in 1999, shortly after a state-run survey estimated that there were at least 70 million people practicing Falun Gong in China.

He was a Ph.D. student at Tsinghua University in Beijing, dubbed the “Chinese MIT,” but was suspended in 2000 for his belief. Not long after, he heard that someone was starting an online newspaper called The Epoch Times, or “Dajiyuan” in Chinese.

“The website would present uncensored news for people, especially for the Chinese, because the Chinese have no access to free news,” Huang said by telephone from Illinois this week.

By September 2000, he joined the media’s Beijing team and worked on the international news section. Later, he moved to Zhu Hai City in Guangdong Province, in Southern China, where he met Zhang, the editor-in-chief of the China edition.

In December 2000, while they were working on the news website, a gentle knock came at the door.

“When I opened the door, there were over 10 policemen standing there,” Huang recalled.

The police searched the house for several hours, confiscated their computers, and arrested eight Epoch Times staff members. Another person was arrested shortly afterward, and Zhang was arrested in two days while attempting to flee the city.

Altogether, more than 30 Epoch Times staff members were arrested in China in December 2000.

Press Freedom

The despotic state of the press in China is no secret. On a scale of press freedom, China was ranked 168 out of 175 by Reporters Without Borders in 2009—placing it just seven spots away from being the worst country in the world in this respect.

The International Federation of Journalists also maintains a list of cases of abuse against media in China. Its June 2010 bulletin includes assaults against journalists in Guangzhou Province and a list of media bans issued by the CCP’s Central Propaganda Department.

The Federation states that the editor-in-chief of the China Economic Times, Bao Yueyang, was demoted on May 12, after he wrote about faulty government vaccines causing deaths of several children in Shanxi Province.

It also states that Business Watch Magazine was temporarily closed by the CCP’s General Administration of Press and Publication from May 4 to May 31, after it published an article about government corruption.

The Epoch Times website was started in 2000 by the Chinese immigrants living in Atlanta, with the help of Zhang’s team in China. It began with a mission to create an independent Chinese-language newspaper that could not be censored. That mission of bringing the benefits of press freedom to China made it a target for the CCP.

The start of The Epoch Times presented a direct challenge to the CCP, as Zhang’s team reported directly from within China, with particular emphasis on stories that state-controlled media were not permitted to cover. It also offered a platform for Chinese people outside of China who longed to write in their native language for a free media.

Although people within China can use software such as Ultrasurf and Freegate to circumvent Internet blockades to read The Epoch Times, both Web and print editions are banned in China. Over the past 10 years, The Epoch Times has spread to 33 countries and established editions in 17 languages, providing uncensored news and opinions around the world—but not in China, at least not openly.

Torture and Imprisonment

After the 10 staff members of The Epoch Times in Zhu Hai City were arrested in December 2000, they faced close to half a year of repeated interrogations.

“They would change the policemen several times,” Huang said. “They asked me some details about our work on the website. Sometimes they would curse me. Some days they would curse me for eight straight hours. It was horrible.”

Zhang had it even worse. Months later, when sentences were handed out, Huang was sentenced to five years in prison and Zhang to 10 years.

The two were sent to Si Hui Prison in Guangdong Province in 2000, yet they wouldn’t be heard from again until 2003. The guards kept a close watch and also used other prisoners to monitor them to prevent them from communicating with one another.

Zhang wasn’t able to talk for a long time. When he was finally able to communicate with Huang, he indicated that he had been tortured by the CCP authorities. It was the last time Huang would see his friend.

Among the torture methods used on them was one resembling a crucifixion. The subject is forced to lie on a wooden plank. Their arms are then tied stretched out on either side, and their heels are tied down on either side of the wooden plank. Chinese refer to the torture method as “The Plane,” but it is also called the “Death Bed.” Victims are often kept stretched out this way for days.

Zhang was in 30s when he was taken away by the CCP. While he was barred from taking care of his family over the last decade, his wife and two young children struggled to get by in the United States.

The situation in prison was difficult. Huang noted that he and the other prisoners performed slave labor for 16 to 18 hours each day, making everything from plastic flowers to strings of Christmas lights. At one point, when a shipment of pistachios arrived in the United States, the inmates were forced to open the pistachio shells using large pliers.

“The pliers left big blisters on my hands, very painful,” Huang recalled.

Since he practiced Falun Gong, brainwashing seminars were also a regular part of Huang’s sentence. He was forced to watch propaganda videos slandering Falun Gong and read state-issued materials promoting hate against the group.

“They tried to make me give up my beliefs,” he said.

Huang was released at the end of 2005 and was awarded a scholarship to Ohio State University in 2008. After earning his master’s degree in mechanical engineering, he found a job in Ohio.

He shared his hope that Zhang would be released on the scheduled date this month, but noted that “even his wife doesn’t know much about his current situation.”

“We know that Zhang’s health is not good,” he added.

Huang said that his and the other nine Epoch Times staff members’ arrests had “no foundation in Chinese law.”

Their arrests represented “a very big loss for the freedom of Chinese media,” he said.

“[The Epoch Times was] a first try for the Chinese people to have their own free media, not censored by the Chinese Communist Party,” Huang said.

The Epochtimes

Sorry, the comment form is closed at this time.