Status of Chinese People

About China and Chinese people's living condition

  • China Organ Harvesting Report, in 19 languages

  • Torture methods used by China police

  • Censorship

  • Massive protests & riots in China

  • Top 9 Posts (In 48 hours)

  • All Topics

  • Books to Read

    1. A China More Just, Gao Zhisheng
    2.Officially Sanctioned Crime in China, He Qinglian
    Will the Boat Sink the Water? Chen Guidi, Wu Chuntao
    Losing the New China, Ethan Gutmann
    Nine Commentaries on The Communist Party, the Epochtimes
  • Did you know

    Reporters Without Borders said in it’s 2005 special report titled “Xinhua: the world’s biggest propaganda agency”, that “Xinhua remains the voice of the sole party”, “particularly during the SARS epidemic, Xinhua has for last few months been putting out news reports embarrassing to the government, but they are designed to fool the international community, since they are not published in Chinese.”
  • RSS Feeds for Category

    Organ Harvesting

    Human Rights

    Made in China







    Feed address for any specific category is Category address followed by 'Feed/'.

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 223 other followers

Growing Censorship of socio-economic News: Pro-china Newsletter Banned by Beijing

Posted by Author on July 12, 2007

Reporters Without Borders, 12 July 2007-

Reporters Without Borders has condemned a ban on the online publication China Development Brief and warned diplomats and investors in China of a growing censorship of socio-economic news, preventing any reliable assessment of the real state of the country.

The Beijing Statistics Bureau and the Public Security Bureau on 4 July ordered the site’s founder Nick Young to halt publication. The authorities did not order the site’s closure as such, since the server is British, but warned Young that any further publication would be “illegal”.

“We tend to believe that official censorship only affects ’sensitive’ political issues and only targets political activists”, the worldwide press freedom organisation said.

“The closure of websites like China Development Brief shows that the spectre of Chinese censorship is much broader and affects news about Chinese society which is not in the interests of the communist party. It should also warn companies working in China about the risks of investing in a country where all social and economic figures are massaged by the government.

“How can one invest calmly in this country when there are no independent figures available on, for example, social development or public health policy?” Reporters Without Borders asked.

Beijing-based China Development Brief ( exists in both English and Chinese versions. Since it was founded in 1995, it has become a major source of information on the development of China’s civil society. Its twice-monthly newsletter counts the World Bank, UN agencies and many NGOs among its subscribers.

The website recently published articles and analyses on sensitive subjects such as the Aids epidemic and rioting in protest against the single child policy. The editorial line of the Chinese version, which was launched in 1999, was however cautious about sensitive issues in China and was not in any way opposed to the government.

The journal’s founder and editor voiced surprise at the decision. “I have always taken a positive angle on the situation in China. I hope that these measures are the work of zealous state security agents and that more important figures in the communist party will realise that actions of this kind are not in China’s interests”, he told Agence France Presse.

The Statistics Bureau told Nick Young that he had broken the law on statistics by carrying out unauthorised investigations.

“None of the China Development Brief reports amounted to real investigations or polls, but the authorities said that this law applies to any kind of investigation, including going to speak to people,” Young added. The Public Security Bureau declined to comment on the case to AFP.

In February 2007, Reporters Without Borders condemned the filtering of the website of the International Crisis Observatory (, after it published an article headlined “Shanghai, my love” which informed companies about the risks of commercial relations with China. The organisation commented that already “the filtering of this site shows that censorship of the Chinese Net goes well beyond ’subversive’ political content”. (

– Report from Reporters Without Borders: Ban on China Development Brief seen as part of growing censorship of socio-economic news

Pro-china Newsletter Closed, British founder fears deportation, Jul. 12, 2007

Sorry, the comment form is closed at this time.